Onlangs mocht ik in Zweden een praatje houden over onze trainingen voor wetenschappers. Het was voor een publiek van biochemici en biofysici die zich bezig houden met Nano imaging. Dat is, zeg maar, niet strak gelieerd aan de dingen die ik op de universiteit heb geleerd of onderzocht. Maar ik was betrokken bij dit EU project als ‘associate partner’ en heb trainingen gegeven in presenteren en projectmanagement.
Voor deze groep van authentieke nerds (dat is tegenwoordig een positieve term en hier ook liefdevol bedoeld) vond ik het leuk en belangrijk om eens te praten over de relatie tussen begeleider en promovendus. Uit onderzoek[i] weten we dat deze één van de belangrijkste factoren is voor het welslagen van het promotietraject. Hebben de begeleider en de promovendus een goede verstandhouding, dan is de kans groot dat het promotietraject ook goed verloopt. Gaat het niet zo lekker tussen die twee dan is de kans groot dat het met de promotie ook niet goed zal gaan.
Hoe zorgen we ervoor dat die relatie meer wordt dan een verstandshuwelijk? En met name: wat kun je als begeleider doen?
1. Begeleidingsstijl
Als begeleider moet je op basis van de vaardigheden, motivatie en het zelfvertrouwen van de promovendus de juiste begeleidingsstijl kiezen. Maak niet de fout door te denken dat je de promovendus lekker vrij kan laten in het begin. Promovendi hebben juist behoefte aan duidelijke richtlijnen bij de start van een nieuwe activiteit. Wanneer ze iets onder de knie hebben, dan kun je ze meer los laten.
2. Feedback
Het belangrijkste om te onthouden is dat positieve feedback niet alleen het zelfvertrouwen van de promovendus een zetje geeft, maar dat bewezen is dat het ook bijdraagt aan het leren van nieuwe vaardigheden[ii]. Bovendien zorgt het ervoor dat het ‘goede’ gedrag in de toekomst herhaald wordt. Zorg er wel voor dat de positieve feedback gemeend en specifiek is!
3. Loopbaan perspectief
Bespreek regelmatig de wensen en ideeën van de promovendus voor een vervolgstap in hun carrière. Als begeleider ben je bij uitstek degene die hen kan helpen bij het in kaart brengen van hun kwaliteiten en vaardigheden. Bovendien kun je hen introduceren in jouw netwerk. Wees eerlijk over de mogelijkheid van een vervolgaanstelling bij de universiteit.
Meer tips?
Wil je meer leren over het begeleiden van promovendi? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden voor een ‘in-company’ training te bespreken: https://www.bhertz.nl/contact-met-hertz-trainingen
[i] Rendement verkend. Succes- en faalfactoren van promotietrajecten aan Nederlandse universiteiten. Juriaan Berger, Jos de Jonge. EIM Onderzoek voor Bedrijf en Beleid. Zoetermeer, augustus 2005.
[ii] Bandura, A., Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental Psychology, 25, 729-735, 1989.